Oppgang i søkere til tverrfaglige kjønnsstudier

Samordna opptak har publisert årets søker- og opptakstall. Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK) har god grunn til å være fornøyd med tallene, med en oppgang i søkere til både bachelorprogrammet og årsenheten i tverrfaglige kjønnsstudier.

Fire smilende studenter sitter og snakker sammen

Illustrasjonsfoto: Jarli&Jordan/UiO

I et rekordår for søking til høyere utdanning er kjønnsstudier ved Universitetet i Oslo stadig et populært valg blant kommende studenter. På årsenheten i tverrfaglige kjønsstudier er det hele 6,1 førstevalgssøkere per studieplass. Dette medfører at årsenheten i år ligger på andreplass når det gjelder HFs mest søkte studietilbud per studieplass. Også på bachelorprogrammet i tverrfaglige kjønnsstudier ser man en økning i popularitet, med en dobling i antall førstevalgssøkere per studieplass på bachelorprogrammet fra 1,1 til 2.

–Det er svært gledelig at tverrfaglige kjønnsstudier er populært og at interessen for fagområdet er økende, sier Inger Skjelsbæk, senterleder ved STK.

–Dette er jo et fagfelt som er iboende flerfaglig og studentene blir eksponert for mange og ulike måter å forstå kjønn på, og hva kjønn betyr for forståelsen av ulike tenkemåter og fenomener. Denne typen kunnskap har også økende relevans for arbeidslivet, og det er det kanskje mange vordende studenter som ser. Vi gleder oss veldig til å møte nye studenter til høsten og vil gjøre alt vi kan for å skape et godt miljø uansett hvilke pandemirestriksjoner vi måtte ha ved studiestart, avslutter Skjelsbæk.

Av Anna Young
Publisert 29. apr. 2021 08:33 - Sist endret 17. nov. 2022 14:31