Lektor

Heidi Lønne Grønseth jobber som lektor på Risenga ungdomsskole. For henne er kjønnsperspektivet nyttig i klasserommet, både faglig og i møte med elevene.

• Navn: Heidi Lønne Grønseth
  • Grad (HF): Bachelor i Kjønn, Feminisme og Likestilling
  • Uteksaminert (HF): 2006
  • Annen utdanning etter BA: Master i Sosialantropologi, Praktisk-pedagogisk utdanning.
  • Stilling: Lektor med tilleggsutdanning
  • Arbeidsgiver: Risenga ungdomsskole
Heidi Lønne Grønseth. Foto: privat

Hvordan fikk du vite om studiet ?

Hvordan jeg hørte om det først, kan jeg ikke huske. Men med en mor som hadde skrevet hovedoppgave ved SKK og sensurert oppgaver om kjønn og samfunn på sofaen hjemme var det nok ikke helt tilfeldig at Kjønn, feminisme og likestilling fremsto som interessant. Det at bachelorprogrammet var nytt gjorde det også ekstra spennende.

Hvordan har utdanningen fra Tverrfaglige kjønnsstudier vært relevant for deg i videre studie- og jobbsammenheng?

Jeg tok kjønnsperspektivet med meg inn i sosialantropologien og skrev master om kjønnsideologi i Venezuela under Chavez. Etter studiene tok det tematiske fokuset en brå sving til utdanning og nordiske språk da jeg fikk jobb som rådgiver i Foreningen Norden. Men nå som jeg har tatt PPU og jobber som lærer er kjønnsperspektivet med i aller høyeste grad. Perspektiver på kjønn og likestilling tar jeg med inn i klasserommet både som undervisningstema i samfunnsfag, norsk og KRLE, men også i min egen praksis når jeg vurderer klasseromssituasjoner, planlegger undervisning og etablerer relasjoner med et stort mangfold av elever.

Er det noe du spesielt vil trekke frem fra studiene dine på STK?

I tillegg til at emnene var spennende, var det spesielt gøy å være del av et engasjert miljø. Det var kort avstand mellom studenter og forelesere, mange faglige diskusjoner og STK ønsket å høre studentenes meninger. Vi hadde en «klassefølelse» som ikke var så vanlig på andre studier.

Ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

Jeg anbefaler å tenke litt strategisk med tanke på valg av problemstilling i oppgaver. Hvis du ønsker deg jobb innen en viss bransje eller tematisk område, bruk anledningen til å utforske spørsmål som er relevant for dette og å knytte relevante kontakter allerede under studiet.

Publisert 24. mai 2023 11:43 - Sist endret 24. mai 2023 13:08