Senior digital markedsrådgiver

Marika Lejon jobber som senior digital markedsrådgiver i Utviklingsfondet. Kjønnsstudiene ga henne økt bevissthet om hvordan språk og samfunnsstrukturer former mennesker og holdninger.

• Navn: Marika Lejon
  • Grad (HF): Bachelor i Kjønn, Feminisme og Likestilling
  • Uteksaminert (HF): 2006
  • Annen utdanning etter BA: Master i medievitenskap, årsstudium i Webproduksjon (NTNU)
  • Stilling: Senior digital markedsrådgiver
  • Arbeidsgiver: Utviklingsfondet
Marika Lejon. Foto: privat

Hvordan fikk du vite om studiet?

Jeg var helt sikker på at jeg ønsket å gå på Universitetet i Oslo, så jeg fant de ulike studieretningene på nett. Jeg ville studere noe innen kommunikasjon og medier, men hadde (og har fortsatt) et veldig stort engasjement for likestilling, mangfold og inkludering. Da jeg så at det hadde kommet en helt ny studieretning som dreide seg om kjønn, feminisme og likestilling, ble jeg veldig nysgjerrig. Etter å ha lest litt mer om studiet, var jeg ikke i tvil om at jeg ville søke.

Hvordan har utdanningen fra Tverrfaglige kjønnsstudier vært relevant for deg i videre studie- og jobbsammenheng?

Det har vært relevant på mange måter. Jeg lærte å tenke fra flere perspektiver og ble svært oppmerksom på hvordan blant annet språk og samfunnsstrukturer former mennesker og holdninger. Jeg ble en veldig god analytiker. Dette har jeg fått svært mye igjen for i dag med tanke på innholdsproduksjon, markedsføring og merkevarebygging mot ulike typer målgrupper.

Jeg satt også flere år i styret i Kvinnefronten. Her satte jeg i gang en kampanje «Jeg er et mørketall» for å belyse voldtektsproblematikken i Norge. Denne kampanjen ble prisbelønnet. Kunnskapen jeg hadde om feminisme, kjønnsdiskriminering og seksualitet gjorde selvsagt arbeidet med denne kampanjen berikende.

I dag jobber jeg i Utviklingsfondet med å markedsføre prosjekter der vi blant annet støtter kvinnelige bønder i klimasårbare land. Jeg har vært i Etiopia flere ganger og møtt feminister som arbeider hardt for å styrke kvinners posisjon i lokalsamfunnet. Det er så mange problemer som kunne blitt løst, dersom kvinner og marginaliserte grupper fikk mer makt og innflytelse. Våre prosjekter i Utviklingsfondet er bevis på nettopp det. Gjennom arbeidet vi gjør med å øke kvinners kunnskap, gi opplæring og skaffe nødvendige verktøy, klarer lokalsamfunnet seg mye bedre. Vårt arbeid bidrar til at klimasårbare samfunn fungerer mer rettferdig og likestilt, og at det produseres nok mat og skaffes nok inntekter å leve av.

Er det noe du spesielt vil trekke frem fra dine studier på STK?

Jeg husker mine første måneder på Universitetet. Feministisk teori og kjønnsstudier var helt nytt for meg. Det var mye tyngre og mer komplekst enn jeg hadde forestilt meg. Det var nye begreper og helt nye tankesett å sette seg inn i. Jeg trodde aldri jeg skulle klare min første eksamen. Heldigvis hadde vi helt fantastiske, motiverende og kunnskapsrike lærere som gjorde meg veldig stolt av å prestere fagene. Det er ingen tvil om at man lærer mest når man får mulighet til å se ting fra flest mulige perspektiver. Det krever mye — blant annet åpenhet og tålmodighet. Jeg har aldri møtt så mange tolerante, åpne og interessante mennesker som på STK. Dette lærte meg også hvor viktig det er med mangfold og inkludering på alle plan. Uten mangfold vil utvikling gå saktere. Mangfold skaper kunnskap, selv om det også er krevende.

Ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

Mitt tips til ferske studenter er å være tålmodig og åpen. Lytt uten å dømme. Selv om pensum kan være overveldende og kanskje helt uforståelig, så vil ting gi mye mening på sikt. Jeg har savnet universitetet helt siden jeg ble uteksaminert, så nyt disse årene til fulle. Den kunnskapen jeg fikk og de nye måtene å se verden på, er en av de største gavene jeg har fått i livet. Det vil jeg gjerne takke hele STK for. Dette studiet er så utrolig viktig. Kunnskap om kjønn er bærebjelken for å forstå mennesket og samfunnets grunnleggende behov.

Publisert 24. mai 2023 11:50 - Sist endret 9. juni 2023 20:58