Seniorrådgiver

Rolf Tore Thomassen jobber som seniorrådgiver i Utlendingsnemda. Et skeivt perspektiv på kjønn ga han nye måter å forstå verden på.

• Navn: Rolf Tore Thomassen
  • Grad (HF): Bachelor i Kjønn, Feminisme og Likestilling
  • Uteksaminert (HF): 2008
  • Annen utdanning etter BA: Master i sosiologi
  • Stilling: Seniorrådgiver
  • Arbeidsgiver: Utlendingsnemnda
Rolf Tore Thomassen. Foto: privat

Hvordan fikk du vite om studiet?

Jeg fikk vite om det gjennom UiO sin informasjon om det generelle studietilbudet.

Hvordan har utdanningen fra Tverrfaglige kjønnsstudier vært relevant for deg i videre studie- og jobbsammenheng?

Kunnskapen var helt grunnleggende for min masterutdanning, og har etter det gitt meg mye i mitt arbeid i utlendingsforvaltningen. Jeg tenker på bachelorutdanningen som et fundament som er med meg og som jeg stadig tar i bruk. Jeg er overbevist om at den har gitt meg viktige perspektiver som har betydning både sosialt og faglig i mitt arbeid. Det er en utdannelse jeg ikke ville vært foruten!

Er det noe du spesielt vil trekke frem fra dine studier på STK?

Ja, det er det skeive blikket på kjønn, som jo innebærer et skeivt blikk på samfunnet i sin helhet. Jeg syns det var noe av den mest utfordrende kunnskapen å få grep om, og det som har preget meg i studietiden. For meg var det vært en grunnleggende ny måte å se verden på. Det ble et svar på noe jeg knapt visste jeg søkte. Det var nytt, radikalt og en produktiv måte å forholde seg til alt og alle på. Fortsatt gir det grunnlaget meg stadig nye perspektiver og er til både glede og forundring.

Ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

Tenk bredt når du ser etter arbeid. Tverrfaglige kjønnsstudier er litt som poteten. Det kan passe til alt. Og der det ikke umiddelbart passer, kan man allikevel skvise det inn. Kjønn er en dimensjon man aldri kommer utenom verken i det sosiale og det rent faglige på en arbeidsplass. Et annet tips er å se på seg selv som en ambassadør for faget. Bruk utdanningen til å initiere debatter og stille de gode spørsmål. Det er nemlig en høyst produktiv utdannelse i så måte, mener jeg.

Publisert 24. mai 2023 11:45 - Sist endret 24. mai 2023 13:27