Nytt mikroemne om kjønn og makt i «De kaller meg ulven»

Denne uken starter undervisningen på emnet «Zeshan Shakar – Å fortolke fortellinger om kjønn, makt og ulikhet». Emnet er en del av satsningen «Hele HF leser».

Portrettbilde av Zeshan Shakar og omslag av De kaller meg ulven

Foto: Erika Hebbert/Gyldendal

I en tidsalder preget av digitale medier og høyt tempo, har prosjektet «Hele HF leser» som formål å fremme leseglede. Ved studiestart mottar alle ferske studenter ved Det humanistiske fakultet et eksemplar av samme bok. Studentene inviteres dermed til en felles leseopplevelse, som igjen kan være en inngang til faglige diskusjoner. Årets bok er romanen De kaller meg ulven av Zeshan Shakar.

«Hele HF leser» ble lansert i fjor. Nytt i år er at studenter kan ta mikroemner som ser på årets bok fra forskjellige faglige perspektiver. I løpet av studieåret 2023/24 lanserer HF seks mikroemner knyttet til Shakars roman. Ett av disse emnene er «Zeshan Shakar – Å fortolke fortellinger om kjønn, makt og ulikhet», som Senter for tverrfaglig kjønnsforskning tilbyr i høst.

På emnet vil man bruke begreper og teorier fra kjønnsstudier til å gjøre analyser og drøftinger av Shakars roman. Emnet vil særlig se på boka i lys av interseksjonelle tilnærminger, altså hvordan kjønn samspiller med andre sosiale kategorier som etnisitet og klasse.

Ved å lese Shakars roman i lys av teoretikere som for eksempel bell hooks og Sara Ahmed, vil studentene få muligheten til å reflektere over hvordan skjønnlitteratur og faglitteratur kan belyse hverandre.

Emnet har vært åpent for alle studenter på årsenhet- eller BA-nivå på UiO. Stipendiatene Sadik Qaka og Auksė Beatričė Katarskytė er emneansvarlige, og skal lede de 4 seminarene som går over siste halvdel av høstsemesteret.

Av Anna Young
Publisert 13. okt. 2023 08:48 - Sist endret 13. okt. 2023 08:48