Et barnløshetsparadoks?

Torsdag 11. februar inviterer Senter for tverrfaglig kjønnsforskning og Institutt for helse og samfunn til et digitalt seminar om barnløshet.

Norge trenger flere barn, sier Erna. Samtidig får ufrivillig barnløse beskjed om å jenke på kravene fordi «å få barn er ingen menneskerett». I den nye boken Det golde landet adresserer Karin Haugen hvor tabubelagt det kan oppleves å være ufrivillig barnløs i en sterkt barneorientert kultur, og hvor vanskelig det kan være å snakke om at man trenger assistert befruktning for å få barn. I dette seminaret tar vi temaet videre og utforsker det paradoksale forholdet mellom vår tids statlige og kulturelle pronatalisme på den ene siden, og en utbredt ambivalens overfor assistert befruktning på den andre.

Innledning ved forfatter og journalist Karin Haugen og kommentarer fra gynekolog og professor i samfunnsmedisin Johanne Sundby, medisinhistoriker Eira Bjørvik (begge Institutt for helse og samfunn, UiO) og biolog Cecilie Hoxmark, som står bak podkasten Barnløs på godt og vondt.

Seminaret vil foregå på Zoom og er åpent for alle.

Påmelding er nå stengt.

Publisert 12. jan. 2021 10:12 - Sist endret 1. aug. 2023 11:26