Sist endret 6. okt. 2020 14:16 av Anna Young

Akademikere jobber forskjellig. Mens noen publiserer i høyt tempo og får energi av det, jobber andre saktere, skriver Rebecca Lund (STK) i Forskerforum.

Sist endret 1. okt. 2020 12:31 av Anna Young

Rebecca Lund (STK) forsker på likestilling, mangfold og kunnskapsproduksjon innenfor akademia. I denne saken uttaler hun seg til Forskerforum angående konsekvensene av tellekantsystemet, og etterlyser en debatt på grasrotplan om hva som skal være inkludert i kvalitetsvurderinger.

Sist endret 20. mai 2020 11:36 av reiners@uio.no

Å fremme likestilling er en viktig del av Norges fredsarbeid i utlandet. Men vi vil ikke kalle utenrikspolitikken vår «feministisk», sier forskerne Inger Skjelsbæk og Torunn L. Tryggestad.

Sist endret 16. apr. 2024 10:36 av root@localhost
Sist endret 30. juni 2020 09:39 av reiners@uio.no

Kristin Engh Førde har studert surrogati i India, som på tidlig 2000-tall opplevde enorm vekst.

Sist endret 30. jan. 2020 15:47 av reiners@uio.no

Dag Ellingsen og Ulla-Britt Lilleaas spør hvorfor det er så få kvinner i Utrykningsenheten (UEH) i Vest politidistrikt? Det handler om kultur – mannskultur, ledelseskultur, varslerkultur, «metoo» og «cop couples».

Sist endret 16. apr. 2024 10:36 av root@localhost
Sist endret 15. des. 2020 09:18 av Anna Young
I år markerer vi 25-årsjubileet for Dayton-avtalen, men dagens situasjon i Bosnia-Hercegovina er ikke bærekraftig, skriver Inger Skjelsbæk i en kronikk i Aftenposten.
Sist endret 16. nov. 2020 10:46 av Anna Young

For de fleste er sex en naturlig del av livet, men for noen har sex aldri vært et behov eller et savn. I denne reportasjen om aseksualitet forklarer Sunniva Serigstad (STK), som har skrevet en masteroppgave om temaet, hva som ligger i begrepet «aseksuell».

Sist endret 4. okt. 2022 14:26 av Anna Young

I denne teksten søker Wencke Mühleisen elskerinnens posisjon, og konkluderer med at den yngre elskerinnen fortjener interesse, analyser og forskning, som løfter henne ut av det monogame paridealets underbelyste skyggedal.

Sist endret 21. des. 2020 14:54 av Anna Young

I Polen og Hviterusland har revolusjonen et kvinnelig ansikt, skriver Wencke Mühleisen i Klassekampen.

Sist endret 30. apr. 2020 09:14 av reiners@uio.no

Solveig Laugerud hadde forberedt seg godt og var klar for å disputere rett før koronaen stengte landet. Mandag disputerte hun digitalt.

Sist endret 7. sep. 2020 18:28 av Anna Young

Kristin Engh Førde forsker på ikke-medisinsk eggfrysing blant kvinner i Norge. I denne saken på nrk.no uttaler hun seg om reproduksjon og assistert befruktning.

Sist endret 11. juni 2020 16:10 av reiners@uio.no

Norge har fått ny bioteknologilov. – Maktrelasjoner settes på spill når man endrer og organiserer reproduksjon, sier forsker Kristin Engh Førde.

Sist endret 11. des. 2020 09:46 av Anna Young

Vi trenger steder der det er mulig å stille spørsmål ved styringssystemene og deres idégrunnlag. Kjønnsforskningen er et slikt sted, skriver Helene Aarseth i en kronikk på Kilden.

Sist endret 8. sep. 2020 15:28 av Anna Young

Den nye utstillingen til Kulturhistorisk museum, Følelser i antikken og det gamle Egypt, er mesterlig utført, men utnytter museet potensialet i utstillingen til det fulle? spør Reinert Skumsnes (STK).

Sist endret 10. sep. 2020 09:16 av Anna Young

Sunniva Serigstad (STK) har skrevet en masteroppgave om aseksualitet. Nylig gjestet hun podcasten Femihelse for å snakke om nettopp dette temaet.

Sist endret 14. okt. 2020 12:08 av Anna Young

Politidirektør Benedicte Bjørnland er opprørt etter å ha blitt kjent med resultatene av et forskningsprosjekt utført av Ulla-Britt Lilleaas (STK) og Dag Ellingsen (Politihøgskolen) der det fremkommer urovekkende historier fra deler av etaten.

Sist endret 10. nov. 2020 10:02 av Anna Young

Frigjøringsfortellingens skyggeside er at den har vært med på å legitimere og dekke over ansvar for seksuelt misbruk mellom voksne og mindreårige, skriver Wencke Mühleisen i Klassekampen.

Sist endret 2. okt. 2020 13:07 av Anna Young

Hva menes egentlig med «guttastemning»? Dagens Næringsliv ser nærmere på dette fenomenet, og trekker på forskningen til Ulla-Britt Lilleaas (STK) og Dag Ellingsen.

Sist endret 29. apr. 2020 11:11 av reiners@uio.no

Å få en overgriper dømt for voldtekt er ikke enkelt. Det skal det heller ikke være. Men noen handlinger kan øke voldtektsofferets sjanse for å vinne frem i retten, viser ny forskning.

Sist endret 19. okt. 2020 09:23 av Anna Young

Hvor mye avvik fra det normale er vi i stand til å ta inn over oss før vi blir mottakelige for konspirasjonsteorier og ideologier? Humanistiske forskere kan tilby et språk til å tenke langsiktig og kritisk med, tenke bredere og dypere, skriver Inga Bostad og gjesteforsker ved STK Helgard Mahrdt i Morgenbladet.

Sist endret 9. nov. 2020 09:46 av Anna Young

Surrogati er ukens tema i NRK-dokumentaren Håpets marked. I programmet deler Kristin Engh Førde (STK) sine forskningsfunn om hva som motiverer surrogatmødre.

Sist endret 26. okt. 2020 13:30 av Anna Young

Influenser Andrea Sveinsdottir blir en av de første norske kvinnene som fryser ned egg uten medisinsk grunn. I denne saken uttaler Kristin Engh Førde (STK) seg om noen av grunnene til at kvinner velger elektiv eggfrysing.

Sist endret 27. mai 2020 12:13 av reiners@uio.no

Wencke Mühleisen har fått gode kritikker for sin nye roman «Redd deg selv, lille hjerte»