Fordi det var Zaza

I 1954 skrev Simone de Beauvoir «De uadskillelige», en kortroman inspirert av vennskapet med Elisabeth Lacoin, men først i fjor ble den utgitt, og nå er den tilgjengelig i norsk oversettelse. I denne saken i Klassekampen uttaler Tove Pettersen (STK) seg om betydningen av dette vennskapet for Beauvoir, og hvordan verket belyser Det annet kjønn.

«Ifølge Tove Pettersen, professor i filosofi ved Universitetet i Oslo, preget Zazas tragiske dødsfall Beauvoir resten av livet. Men kortromanen viser også gleden i det kvinnelige vennskapet, at fellesskapet gir styrke til å utfordre det konservative katolske miljøet.

– Slik handler boka også om hvordan veien til frihet blir blokkert av patriarkalske strukturer som holder kvinner tilbake i immanensen, sier Pettersen.

I Beauvoirs berømte «Det annet kjønn» er nettopp immanens og transcendens hovedbegreper. Beauvoir argumenterer for at vi må skape mening i våre egne liv gjennom å overskride de gitte rammene, altså transcendere.

– I «De uadskillelige» får vi en skildring av hvor vanskelig dette kan være, hva det kan koste å bryte med konvensjoner for å skape seg et fritt liv; det kan faktisk koste livet. Men boka kaster også lys over Beauvoirs beskrivelser av morsrollen i «Det annet kjønn».

– «De uadskillelige» skildrer det enorme dramaet som ligger bak det å bli tvunget inn i rollen som kvinne. Beauvoir insisterer på at det ikke er noe skille mellom liv og filosofi, sier Pettersen. Derfor har mange vært interessert i forholdet mellom Beauvoir og Zaza.

– At Zaza var en enorm inspirasjonskilde for Beauvoir, er det ingen tvil om, og det er i denne relasjonen Beauvoirs feministiske refleksjoner starter, sier hun.»

Les hele saken på Klassekampen.no [krever abonnement]

Publisert 12. mars 2021 14:00 - Sist endret 16. mars 2021 12:12