Vil bruke «hen» om Gud

Professor Jorunn Økland (STK) foreslår å bruke «hen» om Gud. –Når språket forandrer seg, må språket om Gud også endre seg, sier hun til Vårt Land

– Vi har fått et pronomen som ivaretar det at Gud er hinsides mann og kvinne på en mer presis måte, sier teolog Jorunn Økland.

Hun er professor ved Senter for tverrfaglige kjønnsstudier og professor II ved Det teologiske fakultet, begge ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun foreslår å bruke kjønnspronomenet «hen» om Gud i liturgien, etter at Språkrådet i midten av juni førte opp ordet i Nynorskordboka og Bokmålsordboka. Ordbøkene er førende for norsk rettskriving.

– Med liturgi må man ta det langsomt og forsiktig, men det er på tide å sette i gang en prosess for å utrede dette. Det norske språket har blitt utvidet på en veldig viktig måte. Og når språket forandrer seg, må språket om Gud også endre seg, sier teologen.

Ordbokoppføringa oppgir at pronomenet «hen» har to bruksområder:

«Brukt for å vise til en person når kjønn er ukjent, uvesentlig eller holdes skjult», lyder den første definisjonen. «Brukt for å vise til en person som foretrekker pronomenet ‘hen’ framfor ‘han’ eller ‘hun’», lyder den andre.

Les hele artikkelen her [krever abonnement]

Les også

Publisert 8. aug. 2022 13:55 - Sist endret 8. aug. 2022 13:56