Fryser ned livshåpet

Stadig flere norske kvinner velger å fryse ned ubefruktede egg. Kristin Engh Førde (STK) uttaler seg til VG om mulige motivasjoner og ønsker bak eggfrysing.

Antropolog og postdoktor ved Universitetet i Oslo, Kristin Engh Førde, har forsket på norske kvinner som har frosset ned eggene sine.

Mangelen på en passende partner er en viktig årsak til kvinnenes valg, ifølge Førde. Prislappen kan være en stopper for noen, men for andre er det verdt det.

– Å fryse ned egg blir gjerne sett på som en livsinvestering. For mange kan det være lettere å få tak i 100.000 kroner enn å finne en partner du vil ha barn med.

Å være desperat kan være den store frykten for mange – og desperate kvinner føler seg lett sårbare, ifølge antropologen.

– Mange kvinner i 30-årene som vil ha barn, ønsker forpliktelse og et seriøst parforhold. Men mange menn føler ikke på det samme behovet, fordi de ikke har noe tidspress. Dermed kan maktbalansen endre seg.

Mange av kvinnene opplever at eggfrys har en positiv effekt på selvtilliten.

– Når du er mindre «desperat» kan du også stille høyere krav. Da kan du for eksempel kvitte deg med menn som behandler deg dårlig, sier Førde.

– Med egg på frys kan du kanskje være mer avslappet på date.

Les resten av artikkelen [vg.no - krever abonnement]

Publisert 9. okt. 2023 11:15 - Sist endret 9. okt. 2023 11:18