Mannen er ikke i krise. Men ett bestemt mannsideal kan være det, mener forskere

Avstanden mellom middelklassemenn i byene og tradisjonelle menn på bygda øker. Det kan gi grunn til bekymring. Helene Aarseth (STK) er blant forskerne som uttaler seg til Aftenposten angående mannsrollen.

Utdrag

Helene Aarseth er professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har forsket på kjønnsroller siden 90-tallet.

Den gang var man vitne til en nedbygging av den skarpe arbeidsdelingen mellom menn og kvinner, sier hun. Fedrekvoten ble innført, og alle skulle få utfolde seg ut fra sine premisser, uavhengig av kjønn.

I dag er tilnærmingen en annen, ifølge Aarseth.

– Nå handler det om individets rettigheter, identitet og posisjon i konkurransen i samfunnet. Er det en statistisk skjevhet, et tegn på at ikke alle har like rettigheter, betyr det at noe er galt.

Hun mener dette er en destruktiv logikk. Aarseth viser til at mange gutter og menn klarer seg utmerket godt.

– Samtidig forstår jeg at unge menn som er vokst opp med dette fokuset på at alle skal ha like rettigheter, opplever et misforhold mellom diskursen og virkeligheten når arbeidsgivere for eksempel kvoterer inn kvinner.

Les hele saken [aftenposten.no]

Publisert 4. aug. 2023 12:25 - Sist endret 4. aug. 2023 12:26