Stadig flere vil studere kjønn

Over hele landet strømmer studentene til kjønnsstudier. –Kjønn regnes som en av hovedkonfliktlinjene i samfunnet i dag, sier Inger Skjelsbæk (STK) til Klassekampen.

På lista over fag med høyest poenggrense på Universitetet i Oslo (UiO) finner man forutsigbart nok medisin, psykologi og rettsvitenskap – men nå også tverrfaglige kjønnsstudier.

For å komme inn på årsenheten i kjønnsstudier kreves det nå minst 62,6 poeng for søkere i ordinær kvote, og 50,5 poeng med førstegangsvitnemål. I 2015 var de tilsvarende grensene 55,7 og 43,5.

Tendensen er lik på kjønnsstudier over hele landet, med flere søkere og høyere interesse.

Kristin Kleppe Larnøy, student ved tverrfaglige kjønnsstudier på UiO, er ikke overrasket over populariteten.

– Jeg opplever at kjønn lenge har vært i fokus i samfunnsdebatten, sier Larnøy.

– Det er absolutt en kompetanse som vil bli viktigere framover.

– Ikke bare for kvinner

Larnøy har ett år bak seg på kjønnsstudier og begynner om et par uker på andreåret i en bachelorgrad.

– Jeg ønsker å få faglig kunnskap om kjønn, ikke bare fra et aktivistisk perspektiv.

Larnøy vedgår at det finnes noen fordommer mot studiet:

– Det finnes nok et bilde av en veldig spesifikk type som studerer kjønn. Det har ikke vært et prestisjefullt studium, og det er ikke alle fagmiljøer som setter det like høyt.

Larnøy mener studiet dekker et breiere felt enn mange er klar over.

– Det er et studium for alle, ikke bare kvinner. Kjønn angår alle, og desto viktigere er det å få inn ulike type mennesker.

Etterspurt kompetanse

Inger Skjelsbæk, leder for Senter for tverrfaglig kjønnsforskning på UiO, er enig med Larnøy i at den økende interessen kommer av en større offentlig kjønnsdebatt.

– Kjønn regnes som en av hovedkonfliktlinjene i samfunnet i dag, sier Skjelsbæk.

Spørsmål knyttet til kjønnsidentitet, et familiebegrep i endring og forholdet mellom biologi og sosiale rammer er noen av temaene som står på pensum, forteller Skjelsbæk.

– Undervisningen gir et språk til disse temaene som er mye debattert og politisert. Det gjør det mulig å snakke om og bringe faktabasert kunnskap ut i offentligheten.

Skjelsbæk opplever at kjønn- og likestillingskompetanse er etterspurt i stadig flere stillinger.

– Studentene våre går til vidt forskjellige jobber i departementer, organisasjoner og andre fagfelt som samfunnsfag, humaniora og naturvitenskap.

Les hele saken [klassekampen.no]

Publisert 10. aug. 2023 14:45 - Sist endret 10. aug. 2023 14:45