Bachelorprogrammet til STK fyller tjue år

I 2023 er det to tiår siden Senter for tverrfaglig kjønnsforskning fikk et eget bachelorprogram i Kjønn, feminisme og likestilling.

Satsningen på bachelorprogrammet ble dokumentert i tidsskriftet Bulletine. Utklipp fra tekst av daværende faglig leder Beatrice Halsaa. Foto: Nina Heilmann

Spenningen var stor da STK – som da het SKK, eller Senter for kvinne- og kjønnsforskning – lanserte det nye bachelorprogrammet Kjønn, feminisme, og likestilling i 2003. Senteret hadde allerede tilbudt et intensivt innføringskurs i tverrfaglige kjønnsstudier i noen år, og samarbeidet på tvers for å følge opp med påbygninger og kurs med kjønnsperspektiv på universitetets andre fakulteter.

Studiereformen i 2003 åpnet for nye muligheter, men spørsmålet var hva slags satsning ville være mest hensiktsmessig for STK, som på den tiden kun hadde to faste vitenskapelige stillinger. Valget falt til slutt på et bachelorprogram. Målet var å kunne gi studenter et kjønnsperspektiv og tverrfaglig kompetanse tidligst mulig i studieløpet.

Opprinnelig var det to linjer på bachelorprogrammet. «Likestillingslinjen» hadde som formål å forberede studenter til likestillingsarbeid i offentlig og privat sektor, og ble avsluttet med et større prosjekt utført av studentgrupper på vegne av eksterne oppdragsgivere. Linjen «Kjønn med fagfordypning» lignet mer på dagens bachelorprogram i Tverrfaglige kjønnsstudier, der kjønnsemner kombineres med fordypning i et annet fagområde.

Med femti påmeldte studenter første semester, ble satsningen en suksess. På tross av bratte læringskurver for både undervisere og studenter, utviklet det seg et sterkt faglig-sosialt miljø på senteret. Også i dag preges studentmiljøet av engasjement og samhold, med to aktive studentforeninger: Studentenes feministiske forening (SFF) og Studentgruppa for tverrfaglige kjønnsstudier.

Bachelorprogrammet har blitt en uvurderlig formidlingskanal for STK, og en viktig læringsarena for ansatte og studenter. Søkertallene til bachelorprogrammet har holdt seg jevne i over to tiår, og tidligere programstudenter har gått videre til spennende stillinger i inn- og utland. Les karriereintervjuer med tidligere studenter her. Kjønn- og mangfoldskompetanse er stadig ettertraktet i arbeidslivet, og kan brukes i mange forskjellige roller. Nå er det også økende bevissthet rundt viktigheten av tverrfaglig kunnskap, altså å kunne tenke på tvers av disipliner.

Senteret har etter hvert utvidet også studietilbudet med en Årsenhet i tverrfaglige kjønnsstudier (2005), samt et engelskspråklig Masterprogram i gender studies (2011), som bringer masterstudenter fra hele verden til STK.

Hvordan gikk det med de første studentene?

For å markere jubileet, har STK kontaktet noen av studentene fra det aller første kullet på bachelorprogrammet. Les intervjuene nedenfor for å finne ut hva de gjør nå, og hva de har tatt med seg fra tiden på STK.

Seniorrådgiver

Rolf Tore Thomassen jobber som seniorrådgiver i Utlendingsnemda. Et skeivt perspektiv på kjønn ga han nye måter å forstå verden på.

Lektor

Heidi Lønne Grønseth jobber som lektor på Risenga ungdomsskole. For henne er kjønnsperspektivet nyttig i klasserommet, både faglig og i møte med elevene.

Senior digital markedsrådgiver

Marika Lejon jobber som senior digital markedsrådgiver i Utviklingsfondet. Kjønnsstudiene ga henne økt bevissthet om hvordan språk og samfunnsstrukturer former mennesker og holdninger.

Les også

Publisert 24. mai 2023 14:43 - Sist endret 1. sep. 2023 08:00